Wednesday, October 12, 2011

Karma Yang Didamba

Adi memecut sekuat yang dia mampu, meredah kedinginan malam yang semakin pekat gelapnya. Jalan raya yang dilaluinya sunyi tanpa hiruk-pikuk yang biasanya menenggelamkan jiwa-jiwa manusia dengan kesesakan dan pencemaran. Sudah lima minit Adi menekan pedal minyak semaksima mungkin. Sekali-sekala, ditolehnya belakang. Risau jika ada yang mengejarnya.

Setelah sampai di suatu simpang, dia pantas memutar hendal ke kanan. Motorsikal bertukar arah, membelok pantas. Sebelum lama, disedari suatu limpahan cahaya mengenai dia dan motorsikalnya. Dan...
... 
"Berita terkini. Seorang wanita telah ditemui mati di Lorong OKK Abu Bakar, Tawau, oleh sekumpulan remaja yang melintas di kawasan terbabit. Mangsa yang dikenali sebagai Faridah Omar, 56 tahun, mati dengan keadaan yang mengerikan. 
Inspektor Superintenden Omar Hj. Hadi berkata, melalui kamera litar yang tersembunyi di kawasan tersebut, didapati mangsa mati setelah cuba mempertahankan dirinya dari serangan seorang peragut yang meragutnya di sini. Dia yang dipercayai baharu balik dari habis berniaga kuih-muih cuba sedaya-upaya menarik balik tas tangan warna merahnya yang berisi wang hasil jualan. 
Disebabkan keadaan terlalu gelap, polis tidak dapat mengecam wajah peragut. Siasatan masih lagi dijalankan."
...
"Berita terkini. Seorang lelaki menemui ajalnya setelah motorsikal yang ditunggangnya, dirempuh oleh sebuah lori dari arah yang bertentangan. Mangsa yang dikenali sebagai Adi bin Rosli, 23 tahun, dikatakan membelok secara tiba-tiba pada simpang tiga di Jalan Megah Jaya, Tawau. 
Mayat mangsa yang ditemui dalam keadaan yang mengerikan. Pihak forensik dan ambulans terpaksa mengutip cebisan daging mangsa yang bertaburan di jalanraya. Turut ditemui di kawasan berkenaan adalah seutas beg tangan berwarna merah."
...
Karma. Sesekali, keberlakuannya melegakan.