Monday, October 10, 2011

Kusindir Sains

Dahulu, terdapat suatu era di mana t = 0, yakni Era Planck di mana hanya ada kuantum dan selainnya tiada. 13.5 bilion tahun dahulu, sebuah letupan telah terjadi di dalam sebuah bekas 'kekosongan'.  Ironisnya, letupan ini tidak memusnah, bahkan memulakan penghidupan alam semesta. Dari letupan itu, ribuan hukum-hakam mengatur setiap jasad yang berada dalam radius letupan. Peraturan Hund, Peraturan Pengasingan Pauli dan Peraturan Aufbau menyusun elektron menjadi unusr yang mengikut masa, semakin berat. Hukum Keabadian Tenaga mengekalkan magnitud tenaga, manakala Hukum Relativiti Umum mengatur proses salingtukar tenaga ke jirim, jirim ke tenaga. Hukum Heisenberg turut memainkan peranan

Dimulai dengan kewujudan atom hidrogen, berkembang menjadi helium, litium, berilium, boron, karbon dan diakhiri  dengan terbaru, ununseptium. Bagaimana beratpun, bagaimana besarpun dan bagaimana cantikpun atom ini, semuanya 'taat' kepada suatu hukum. Tiada atom yang wujud tanpa menuruti hukum Kimia bertiga.

Lalu dari hukum ini, kejadian yang lebih kompleks berlaku. Meskipun menentang undang-undang termodinamik ketiga, entropi; saintis masih berkeras bahawa kehidupan wujud melalui kerawakan kimia. Percubaan demi percubaan, mereka gagal untuk mengambil-alih peranan Mencipta Tuhan, bahkan ini membuatkan mereka kelihatan lucu. 

Demi menafikan kewujudan Khaliq, mereka melanggar Hukum Abiogenesis, Hukum Kestereoisomeran di bawah isomerisme optik secara kiral. Mereka menentang hukum 'survival of the fittest'. Dan paling jahil; mereka menafikan naluri ingin bertuhan. Charles Darwin, Bapa Teori Evolusi yang diberitakan ateis, pernah berkata dalam autobiografinya, di bawah subtopik 'Kepercayaan Beragama':
"When thus reflecting I feel compelled to look to a First Cause having an intelligent mind in some degree analogous to that of man; and I deserve to be called a Theist."
Nah, mahu tahu bukti kerawakan semesta itu?










Aku tidak tahu bagaimana kamu boleh mengatakan semua ini sebagai hasil kerawakan.




(credit: www.NatureWallpaper.NET, natgeo.com, google.com)