Wednesday, October 5, 2011

Trieste, Bulan & Ironis Zindagi

Anak Adam adalah makhluk terkuat dan paling menghampiri darjat Tuhan, atas alasan bahawa mereka punya akal dan nafsu. Berkehendak meskipun terbatas. Begitulah juga menurut Mujaddid Al-Maududi yang berkata bahawa manusia adalah hamba Tuhan, dan penguasa alam selepasn-Nya. Sayangnya, mereka ini mudah lupa. Bukanlah barang melupakan persiapan ke langit, mahupun lupa akan segala pemeliharaan hak serta kepentingan, tetapi lupa akan tanah yang belum terjejak belum dijejaki. Malah ada hati ingin ke langit. Trieste, sebagai contoh.

-Misi Yang Tidak Tersiar

200 batu di luar pesisiran pantai Pulau Pasifik Guam, dua lelaki menaiki dek 'bathyscaphe' Trieste milikan Tentera Laut Amerika Syarikat. Trieste merupakan kenderaan pelik yang direka berbentuk sfera untuk tugasan ekstrim. Direka sedemikian untuk menahan tekanan Pascal margin. Misi bertarikh 23 Januari 1960.

Jurukawal 'bathyscaphe' Jacques Piccard, adalah anak kepada prodigi genius, Auguste Picccard. Auguste ironisnya adalah pereka paten 'bathyscaphe' itu sendiri dan jika selaman ini berjaya, sama seperti ayahnya; dia akan melakar sejarah sendiri. Jurukawal 'bathyscaphe' Trieste yang kedua adalah Don Walsh, Leftenan muda dalam Ketenteraan Laut Amerika Syarikat dan pegawai kapal selam. Seperlima dekad sebelum itu, beliau jugalah yang mengepalai pelaksanaan projek Navy rahsia, mereka menggelarnya Projek Nekto.

Projek ini berjaya. Selaman sedalam 7 batu ke Terencah Mariana itu merupakan pencapaian kapal selam teragung sepanjang sejarah pembinaannya. Apalagi pereka ciptanya adalah bapa kepada pelakar sejarah. Semenjak itu, tiada lagi penyelaman sedalam itu. Jacques Piccard dan Don Walsh merupakan satu-satunya kumpulan manusia yang pernah pergi sedalam itu.

-Misi Yang Tersiar

Sembilan tahun selepas itu, satu lagi projek mega Amerika Syarikat dilaksanakan dengan jayanya. Tepat pada Julai 20, 1969, 20:17:39 UTC, Neil Armstrong yang baru keluar dari kapal angkasa Apollo 8 menjejakkan kakinya ke bulan dan melafazkan sebuah kata-kata yang memantul ke seluruh dinding langit; kehebatannya, maksud anak Adam yang sedang menulis. Dalam sejarah perlumbaan teknologi astronomi dan kosmologi penduduk Bumi, inilah kecemerlangan yang bersifat katalitik. 

Neil Armstrong ketika mencetak debu Bulan dengan telapak kasu bergarisnya berkata, "One small step for a man, one giant leap for humanity". Seluruh dunia meletakkan mata dan jiwa mereka pada projek ini. Penduduk Amerika khususnya, yang diketahui terlalu bersifat patriotik. 100 juta manusia.

Selepas itu, puluhan lagi projek pendaratan ke bulan dilancarkan oleh pelbagai negara. Jepun, Britain dan Rusia adalah antara yang berjaya meletakkan nama dalam senarai terbilang itu. Pelancaran bagi pendaratan ke bulan terakhir adalah pada Disember 7, 1972 yang disertai Komander  Eugene Cernan, Juruterbang Modul Arahan Ronald Evans, and Juruterbang Modul Bulan Harrison Schmitt dengan Apollo 17.

Ironis, bukan?

Terdapat sedozen pengembaraan ke luar langit; ingin mencapai kaki syurga, sedang dunia sendiri belumpun habis diterokai. Analogi kepada manusia; diri-sendiripun belum khatam ta`arufnya, inginkan pula Syurga.