Thursday, October 20, 2011

Semua Yang Ada (12)

Keriuhan dewan makan Southall College of Anthropology semakin lama semakin surut. Yang tinggal hanya beberapa orang pelajar yang sedang berusaha menghabiskan sisa-sisa terakhir makanan mereka. Di luar, ratusan pelajar berpusu-pusu ke kawasan lot tempat letak kereta dan motorsikal; ingin menuju pulang. Ada juga yang sedang bergurau-senda di bahu-bahu jalan, menunggu bas awam untuk datang mengangku mereka. Biasanya, bas berwarna merah akan datang, kalau tidakpun, bas biru gelap.

Deedat yang duduk di hujung meja, berdekatan dengan ingkap kaca lutsinar, melemparkan pandangannya ke luar. Matanya kurang khusyuk memerhati gelagat pelajar kolej yang berada di mana-mana. Pada perdu sebuah pokok pine, satu pasangan sedang bertukaran ciuman pipi. Nampak bahagia, tetapi Deedat tahu begitulah perhubungan yang tidak matang, tidak kekal.

Persoalan yang diajukan Clara sebentar tadi benar-benar menggeletik jiwa dan imannya. Secara automatik, helaian demi helaian Al-Qur`an dan Bible versi King James terselak serentak. Mencari jawapan Qur`ani dan Kitabi dan membanding bezakan keduanya. Terbuka Surah An-Nisaa, terselak 1 Timothy 12. Ahh, dapat!

"Dapatkah? Mahukah?", Clara mendesak. Di tangannya rosari berwarna hijau fluoresen, membelit jari kelingking dan ke jari hantu, lalu berhenti pada jari telunjuk. Ada salib pada hujung rosari itu, dipegang erat oleh Clara. 

"Beginilah, Clara. Kita tidak perlu berdebat panjang untuk menamatkan persoalan anda tadi ... uhm ... cuba ulang soalan?"

Clara mendengus.